Her er de mest populære ure i alle aldersgrupper: De unges mest eftertragtede ure overrasker
Der kan være stor forskel på, hvilket ur en 30-årig elsker og så det mest populære ur hos en 60-årig. En ny kortlægning viser, hvilke ure der er mest eftertragtede hos de forskellige aldersgrupper.
“Bedstefar ur”. Det er en meget præcis betegnelse for en type ur, som de yngre ur-entusiaster bedst kan lide.
En ny databaseret kortlægning af de ti mest populære ure set over fem aldersgrupper viser nu, hvilke ure der er mest eftertragtede. Især de yngste ur-entusiaster overrasker med forkærlighed for klassiske “bedstefar ure”.
Hvis man har den opfattelse, at de unge helst vil have farverige Swatch-ure og moderne dykkerure, så tager man ifølge den nye kortlægning fra verdens største handelsplads for ure online, Chrono24.com, fejl.
Oversigten viser både, hvilke specifikke ure og hvilke specifikke urmærker som de fem aldersgrupper er mest interesseret i.
Aldersgrupperne i analysen er:
- Under 30 år
- 30 – 39 år
- 40 – 49 år
- 50 – 59 år
- 60 – 69 år
Gennemgående for alle aldersgrupper er, at urmærker som Patek Philippe, Rolex, Omega og Cartier er populære. Men modeltyperne af ure er der ganske stor forskel på.
Ser man på aldersgruppen på 30 år og yngre, så tegner der sig et billede af, at de klassiske urmærker og urdesigns er de mest populære.
Mest populær er Rolex DateJust. Herefter følger modeller som Omega Seamaster, Rolex Oyster Perpetual, Cartier Tank, Rolex Air King og Omega-modeller som Constellation og De Ville.
Det er gennemgående for de yngste og de ældste i analysen, at de klassiske og mere dress-agtige designs er mest populære. Heraf kan man også aflæse, at både de yngste og ældste sætter pris på ure i mindre størrelser som f.eks. 36 mm.
Dette understøttes af en undersøgelse som Watchfinder&Co lavede i 2024, hvilket Time & Crown afdækkes i en artikel.
At de unge og de ældre i udpræget grad sætter pris på de samme typer ure gør det nemmere for de unge at nedarve bedstefars ur.
“Vores analyse viser, hvor tæt forbundet smag, livsstil og købsmønstre inden for luksusure er knyttet til livets faser,” siger Balazs Ferenczi, Head of Brand Engagement hos Chrono24
Bevæger man sig lidt op i alder til de 30 – 39-årige og de 40 – 49-årige så sniger flere sportsmodeller i form af Rolex GMT-Master II, IWC Pilot, Audemars Piguet og Tudor Black Bay sig ind.
Seiko, Breitling og Panerai til de ældre
“Mens yngre mennesker ofte opdager deres entusiasme med mere budgetvenlige ure som f.eks. Rolex DateJust og Omega Seamaster, så bliver flere urmærker tydelige, når man kommer op i alderen. For eksempel er variationen i urmærker tydelig hos de 40-49-årige. For de ældre købere er prestigen ved traditionelle producenter af luksusure som Patek Philippe vigtigere,” siger Balazs Ferenczi.
Det er interessant, at urmærker som Breitling, Panerai og Blancpain først sniger sig ind på ønskelisterne, når alderen overstiger 40 år.
For eksempel sker der en tydelige variation af urmærker i gruppen af de 40-49-årige, hvor urmærker som IWC, Breitling, Hublot og TAG Heuer vinder indpas.
Det er også overraskende at en urmodel som Rolex Milgauss kun optræder på listen hos de 50-59-årige.
Gennemgående for alle aldersgrupper er det, at Rolex, Omega og Patek Philippe er populære urmærker.